Tacksam

Allmänt / Permalink / 1
Dessa jordbävningar. I italien alltså. De är ju i området där orhan växte upp. Där det bor en del släktingar bland annat orhans syrra. Så blir ju mer uppmärksam på det nu än jag kanske brukar vara när det sker nån jordbävning eller liknande.
Dit vi funderat på att åka också nu till våren, en roadtrip genom orhans gamla hemtrakter
..
Släktingarna mår bra hur som helst och det jag tänker mest på är hur tacksam jag är över att bo i sverige. Inte nå mycket till våldsamma naturkatastrofer här inte. 
Ibland får man nog påminna sig lite.
..
Jag har en lägenhet. Missnöjd kanske. Men vi har någon stans att bo. Det är varmt. Vi har mat på bordet. Sängar. Egna rum. Tillgång till tvättmaskin. XD
.
Vi har båda jobb. Vi har ändå rättigheten att ta ledigt ibland om vi vill. Semester! Rätt att vara föräldraledig och få pengar för det. Rätt att vara hemma med sjuka barn.
Får pengar för barnen. 
Kan få akassa om det skiter sig.
..
Vi har pengar så det räcker. Till oss, till nöjen, till att hjälpa andra, till att laga bilen ibland, till att spara.
Jag kan köpa en spontan leksak till barnen ett snyggt dyrt bord och spara till en resa då och då! 
.
Jag kan ta en lång varm dusch. Jag kan dricka hur mycket vatten jag vill. Gott vatten!!!! Direkt ur kran.
.
En jordbävning har jag tydligen upplevt men då sov jag. Annars är det värsta möjligen att ha blivit utan ström några dagar pga nån storm.
Inga orkaner, extrema översvämningar, tsunamis, vulkanutbrott osv.
.
Jag får "gratis" vård nu när jag är gravid oavsett hur min inkomst varit, vem jag än är.
Förlossning i sverige är väl typ en av de säkraste. Orhan får vara med på förlossningen.
Orhan får frikort på dyra mediciner och vård för sin sjukdom.
Barnen har gratis tandläkare.
Jag kan ringa 1177 och fråga om vad som helst. Jag får information om läkemedel jag köper.
.
Jag kan hämta ut papper från skatteverket utan att de råkar ha slut på bläck i skrivarn och behöver en extraslant för att möjligen fixa det nästa vecka. Jag får titta på min passbild när jag gör pass. Jag betalar lika mycket som personen innan för såna tjänster.
.
Inte rädd för att bli skjuten lite spontant på gatan eller minor.
.
Tacksam över att jag som tjej fick gå i skolan. Att mina föräldrar trodde på mig lika mycket som vilken ofödd brorsa som helst. Fick gifta mig med vem jag ville. Kan jobba trots att jag är gift och har familj.
Får gå ut hur jag vill och ingen får slå mig.
Att orhan får vara hemma med barnen. Att han kan diska och städa, serva mig utan att ses som en fjant! 
.
Osv osv...
#1 - - anna:

Javisst gör det en tacksam. o att man kan vara stöd o hjälp till dem som har det svårt. KRAM

Till top