Uppfriskande kunder

Allmänt / Blomsterbutik, florist / Permalink / 0
 
Jag tycker det är rätt kul att jobba i butik. Folk ser mig som blyg. Ja jag är väl en introvert. Men i butik spelar man som en roll. Nej jag pratar inte mest av alla men jag trivs med att vara social.
Händer en del störiga saker också. Annorlunda kunder. Men de är ju lite som en krydda i vardagen. Nåt att bli irriterad över, skratta över, prata med kollegorna om.
Som folk som....
 
-lämnar saker på kassadisken.
 
 
Denna person känner inte till kundkorgen!
"Oj. Kan jag bara ställa den här murgrönan här, blev så mycket att bära,  jag ska bara.."
"Visst!"
 
Kanske just då är det tomt i butiken. Och jag tänker personen bara ska springa och hänta EN grej. Men denna filur kan vakna,runt i butiken i en halvtimme och plocka upp grej efter grej på kassan. Medan man sjäkv står där och tänker. De är nog klara.... snart...
 
Sen kan de avsluta med att gå först i.kön och säga.
"Ursäkta jag var först. Har mina grejer här!"
 
-alltid har rätt till nya varor.
 
 
Man har rätt att byta krukväxter och buketter om de dör konstigt snabbt, har nån sjukdom osv.
Men mot kvitto OCH den gamla blomman.
 
Detta är för vissa fruktansvärt orimligt. Dels att man ska behålla kvittot när man ju borde kunna anta att en butik säljer fina friska växter!
 
Och att spara o h ta med en död snittros. Eller en lusig schefflera. Det är sjukt! Varför skulle man behöva det! 
 
Dessa personer är ofta arga redan innan man hunnit höra problemet. Antar att de tänker att de nu ska säga mig ett och annat.
Ger sig aldrig heller. Regler som finns i alla butiker gäller INTE på blomsterbutiker.
Eller brukar de gå till ica eller HM också utan kvitto och vara och be om en ny?
 
 
 
-anser sig vara ofelbara.
 
De behöver råd. De berättar hur de pysslat om blomman gett så mycket kärlek. Vattnat så ordentligt. Men den bara dör. Varför.
 
"Låter lite som om du vattnar för mycket kanske! Då kan de bli sådär..."
"Nej verkligen inte!"
"Jaha kan den vara torr då. Inte för att det låter så när du säger dig vattna så ofta!"
"Nej den är aldrig torr! Den bara dör. Oförklarligt! Jag köpte den här!"
"Ja fast alla våra mår ju bra...står den vid ett element?"
"Nej. Perfekt!"
"Kanske den står mörkt?"
"Nej jag har ställt den jätteljust!"
"Ja alltså nej jag tror ju du övervattnar. Låt den torka li.."
"Nej. Perfekt. Jag vattnar perfekt.2 gånger i veckan! Så mycket kärlek!!!"
"Ok... mystiskt..."
 
-vill ha hjälp med bukett men hatar allt!
 
"Ska vi ta en ros kan.."
"Nej ursäkta den var verkligen ful!"
"Ok men då kanske en anastacia.."
"Tja... hur tänker du då?"
"Ja men med lite hypericum!"
"Nej tack!"
"Vi har också limonium!"
"Tyckte du verkligen det där blev fint...eller?"
"Alla gillar olika. Men vilken blomma gillar du då?"
"Åh men så svårt. Det är ju du som kan det här.en gerbera kanske!"
"Ja ok. Med en ilex-kvist kanske!?"
"Nä..."
"Upp mot en protea kan vara fint!"
"Ah fast nä jag vet inte. Gerberan var nog inte bra! Gör du! Det är ju du som kan!"
"Ja men då föreslår jag en lilja med.."
"Nej ursäkta inte den!"
"..."
 
-ger råd jag inte bett om.
 
En del håller en hel lektion för mig i olika paprikaarter. En del ska tvunger berätta om hur man ser vilken blomma som är dålig.
Vissa förklarar för mig att jag måste packa julstjärnan ordentligt. Eller berättar en lång historia i hur man bäst sköter en fikus.
 
Även om jag nickar instämmande. Säger, ja precis, ja det ver jag! Avslutar deras meningar.
Så måste de få chansen att glänsa med sina kunskaper.
 
 
För att bara nämna några typer. Är du någon av dem?
 
 
Till top