En bror i norra afrika!

Allmänt / Permalink / 0
När jag var ung tyckte jag om att maila med folk i andra länder. ja dels för att det var kul att träna på andra språk men också för att jag bara tyckte det var spännande.
Så jag var med på flera "utländska brevvänner"-sidor. Där man sökte kontakt, skrev vilka språk man kunde och vips.
 
Jag fick määäääängder med svar från folk i norra afrika. Fransktalande länder.  Muslimer.
Och så fort de kom på tal att jag var kristen satte karusellen igång.
Nej jag drar inte alla muslimer över en kam nu.. eller folk från norra afrika. Men hemska saker. Precis varenda en av dem var så hysteriskt bestämda. de visste minsan ett och annat om kristen tro.
Till och med om jag sa att det inte alls var som de sa så rättade de mig. "Joho du tror på det. Jag vet!!!"
Den värsta diskussion jag hade var om att jag skulle vara satanist eftersom jag trodde på bibeln och den onde står nämnd där. (???)
Det var så korkat så jag visste inte ens vars jag skulle börja gå emot. Om jag hade fått chansen att argumentera alltså. Han drog upp flera argument innan jag ens hunnit svara på ett. Och ignorerade helt de kommentarer jag lyckades flika in.
Och sen avslutade han med "Ha vi har snackat i en halvtimme och jag har totalt ägt dig! Hur känns det"
...
 
 
 
Då skrev jag ett långt svar om vad jag tror på.
"VA? Nu ägde du ju dig själv! Är du knäpp på nåt sätt?!" blev svaret
 
Tillslut svarade jag inte längre på muslimer från nordafrika. Hemska saker. Att varenda gång få en uppläxning om min sjuka tro. Ja alltså den tro som de bestämt att jag tydligen hade!
 
Några år senare när jag gick i gymnasiet fick jag plötsligt ett mail från en snubbe. Jag mindes inte han. Men han sa att vi hade pratat om kristen tro. Och han hade nu blivit frälst. Han skrev för att tacka mig för att jag presenterat Jesus för honom.
Så nåt gott kom det ur de där tråkiga diskussionerna. Ja och att han ansträngt sig och söka upp mig för att tacka mig gjorde mig väldigt glad!
Funderar ibland på honom. Har ju helt glömt namn och sånt... Undrar hur det går för han? Men han finns kvar i mina tankar!
 
Till top