Binda en midsommarkrans

Allmänt / Permalink / 0
Orhan undrade om jag skulle öppna butik här med tanke på mängden blommor som stod hemma hos oss igår. 
Ja, jag brukar ofta plocka för mycket. Men sen är det ju inte stor del av en blomma som behövs för en krans. Det är mer skräp än krans så att säga.
Jag och Gabriel for ut idag och plockade tillsammans. Kul med kvalitetstid med ett av barnen ibland!
 
Det är ändå något med svenska ängsblommor. De syns knappt där i diket. Så små och skira bland stora gröna björkar. Men... ja de har nåt visst! :)
 
Fotade lite igår medan jag band. Var lite trött och seg och kom igång på tok för sent pga krångelbarn! haha...
Gabriel kunde inte somna alls så han fick se kransarna bindas. Han var så nöjd med den jag band till honom att han ville sova med den. Han fick en riktg klassiker-krans. Gulligt värre!
 
Får se hur de ser ut väl framme i Lycksele. haha.. en natt och en bilresa ska de klara.
Har förpackat dem i påsar, lite fukt i och ute i trappuppgången där det kändes rätt kyligt. (var ju inte så varmt idag) Hade ingen plats i kylen annars är det ett suveränt ställe att förvara blommor på över natten.
 
 
Nåja. För att ge mina bästa tips på hur man binder en krans. 
En stomme. Det behövs något att binda blommorna på. Jag varierade mellan ståltråd formad i en ring och en björkgren formad till en ring.
Sedan kläddes stommen in i valfritt material. Och det gör man ju helt enkelt genom att klippa ner växten till små bitar. (ju kortare bitar desto tätare, fylligare men ju längre tid tar det Tar man för långa blir det galet spretigt.) Sedan tar man en bunt, samma eller från olika växter, som i små buketter och lindar fast. Bygger på stommen baklänges. Alltså täcker för föregående stjälkar med nästa "bukett."
Har man gjort ringen med björkris har man ju som redan lite grönt också! ;)
 
Ja, jag kunde tatt mycket mer pedagogiska bilder men... jag var trött! Hoppas ni fattar.
..
 
På slutet ser man till att den första lagda "buketten" var lite yvig så kan man gömma tråden på slutet rätt bra genom att sicksacka in den där i riset! :) (haha)
Sedan har man en krans. Färdig!
Vill man kan man ju fortsätta. Kanske dekorera med nån synlig tråd. Jag tycker om att göra nån extra dekoration på ena sidan och gör den i efterhand typ genom att bara sticka in mer blommor i trådarna som redan finns där. Eller binda ett varv till!
 
Jag gillar mycket grönt och ganska ruffigt! Min stil helt enkelt! Man kan ju ha mycket mer blommor. Göra det lite mer elegant. Men det är inte jag!
..
Ni kommer högst troligen få se mer av kransarna framöver på bilder från midsommarn. Då på rätt persons huvud. ;) (om de vill bära den haha) Här var bara ett litet smakprov. På rätt samma sorts bukett. (typiskt dåligt val!)
Till top