En härlig doft i vardagsrummet!

Allmänt / Permalink / 0
I flera kvällar nu har jag funderat så vad det är som doftar så hemma hos oss? Varje kväll kommer doften. 
Porslinsblomman har blommat färdigt för denna gång. Har funderat om syrenen utanför lyckas sprida in sin doft så väldigt.. fast ändå var det inte syrendoft.
Men vad är det då?! VEM BLOMMAR!?
 
Nu kom jag på det.
Svärmorstungan!!!
Ingen en växt man tänker på som blommande precis. Den köps för sina blad men faktiskt. I butik ser jag mest små miniexemplar. Men den kan ju bli så stor! Min är en del från mammas uråldriga exemplar. 
Se till att ha den i ett soligt fönster så bjuder den på blommor varje år! :) Doftande och riktigt kladdiga. Det droppar ut som nån söt sirap. Ja om man är godissugen!
 
Nu har jag flyttat ner min på golvet. Den blev så hysteriskt stor och nådde upp till taket nu. Nån måtta får det väl vara även om jag inte har nåt emot stora blommor i fönstret!
Men innan jag flyttade den hade den hunnit bilda nya blomsterställningar. Detta missade jag totalt.
Råkade bryta av en när jag slängde filtar där. Och den andra har blivit farligt krökt men klarat sig. :)
 
Så nu blommar det och doftar underbart i vardagsrummet varje kväll från klockan åtta.
Tänk att så små och nästintill osynliga blommor har sån stark doft! :)
 
Ful bild i mörkret. haha
Det ni ser bredvid är en gammal torr blomställning.
Tycker verkligen blommorna är löjligt små och skira med tanke på hur blaffig växten i övrigt är!
Till top