Vilket land kommer man ifrån?

Allmänt / Permalink / 0
Vi ska äntligen ta tag i saken att ansöka om svenskt medborgarskap. Eller vi. Orhan.
Vet väl egentligen inte riktigt vad som är bra med det förutom att vi slipper fastna i varenda passkontroll på resor. Då de tittar misstänksamt på oss och ner på hans pass. Flera flera gånger. Kön bakom växer... 
Nu efter turkietresan har vi tänkt att vi kanske ska få tummen ur. 
 
Allt snack om medborgarskap har fått mig att tänka.
Kan Orhan säga att han är svensk då? Vill Orhan säga att han är svensk?  Haha tvivlar på det.
 
Om du flyttar till ett annat land. För gott! Vad hade du känt?
Om jag och orhan flyttat ihop i italien istället tror jag aldrig jag kallat mig italienska?
Jag hade aldrig trott att folk skulle acceptera det och jag skulle inte vilja. Skulle kännas jättepinsamt. Som om jag stod där och försökte dra en jättedålig lögn med mitt ljusa hår och min knaggliga italienska haha...
Och jag är väl stolt över mitt ursprung. Nej inte att jag tycker det är det bästa landet. Men jag är stolt över vem jag är. Allt som finnsomkring mig har ju gjort mig till den jag är. Bland annat sverige. Förstår ni vad jag menar! 
Så jag vill ju berätta att jag är svensk!
 
Å andra sidan. Hur ofta går man runt och presenterar vilken nationalitet man har. XD
 
Vad är det som avgör "vad" vi är?
Landet man föds i? Vilket land ens föräldrar kommer från? Lander man växer upp och utbildas i? Eller där man är medborgare?
..
För mig finns det ju inte mycket att klura på. Kan svara sverige på alla frågor.
Men låt säga att man föds i ett land, växer upp i ett annat pga krig, flyttar som vuxen någon annan stans pga jobb.
Man blir påverkad av alla tre. Där man föds och den kulturen föräldrarna erbjuder. Fast man blir oftast mest påverkad av sina kompisar och skolan i det land man växer upp. Det är den kukturen, det språket man tar till sig. Och att sen jobba någonstan kan nog förändra tänk. Om man är där länge. Och bor man länge i ett nytt land förändras man ju. Tar till sig.
Eller?
..
 
Nån svensk brutta i en svensk skog. ;)
Till top