#Me too?

Allmänt / Permalink / 0
Har suttit och läst lite olika berättelser på taggen 'metoo'.
Dyker upp fler och fler men själv känner jag inte att jag tillhör den gruppen.
 
 
Det är väl bra att det lyfts upp. Igen och igen. Tror många män inte ens tänker på hur vanligt det är. Ser ju fortfarande män som skämtar bort såna här saker. 
Och att det kan vara vem som helst. Bara hur många män skämtar och pratar om kvinnor. Varför är det ok?
 
 
Jag har aldrig tänkt att jag blivit sexuellt trakasserad men hm.. ska jag tänka efter så. Vad som kan räknas dit. Men här följer några händelser jag tyckt varit besvärande.
 
 
-Tänker på hur killarna i grundskolan fick busa och göra balla balla utan att det spelade nån större roll. Busigt bara. Hade det varit busigt nu också. 20 år senare.
Ett gäng äldre killar var jag rädd för.
Tänker väl egentligen inte på det som sexuellt. Kränkningar bara. Fast man ska väl lära pojkar rätt direkt! Tydligen tror ju en stor del av dem även på äldre dar att det bara är busigt och ok.
 
-Fulla män som kanske egentligen inte gjort eller sagt nåt direkt men ändå bara skickat vibbar om att de tänkt saker. Pratat om mig som söt/snygg. Varit lite för nära. Frågat om de får sitta hos mig. Vilket fått mig att känna mig besvärad eller tom rädd. Fast vad vet jag vad de ville...
 
-Har fått några konstiga meddelanden skickade till mig. Nån snoppbild. Raggningsrepliker med sexuell anspelning från män över 18 när jag var under 15.
 
-Äldre Gubbar som.. ja jag vet inte om de bara tror det är helt normalt och trevligt eller varit lite gubbsjuka.
Men liksom kramats eller bara varit lite för kärvänliga i sitt bemötande. Slemmigt liksom. Ja, jag kunde väl sagt till förstås. Men då vill man inte såra när de ju kanske bara är trevliga.
Minns nån lärarvikarie som grabba tag mig i midjan och höll mig mot sin sida så väldigt när jag skurit mig på träslöjden. Jag tyckte det var fruktansvärt obehagligt. Vet inte om han bara tänkte han var tröstande?
 
Tänker på mina pojkar. De ska lära sig att respektera tjejer. Och veta att man får säga till när någon går över gränsen. Om det så bara är någon släkting som vill ha en puss. XD
 
Till top