Barndomen i snön

Allmänt / snöutflykt, västerbotten / Permalink / 0
 
Idag var det en riktig sån där superdag! Soligt!!! Bara det att det var så kallt. Lika bra det kanske. För jag jobbade ändå idag. Stör mig annars att behöva missa fina dagar på grund av arbete. För som jag har saknat solen!
Jag längtar ut i skogen. jag vill gräva ner oss i en grop. Tända en eld. Dricka kaffe.
Men det vet jag inte om jag gör med barnen i minus 15-20. hehe
 
Nej det blir aldrig lika idylliskt som man föreställer sig. Barnen är för små. Snoret rinner. De fryser. De kan inte gå nånstans i djupsnön. De kan inte fika för de har så stora vantar och hur de än för maten mot munnen så hamnar en himla jackkant i vägen. Små röda fingrar och kinder.
Nämnde jag snor?
 
Men ändock längtar jag efter det varenda år. Ut jag vill ut! Ut i snön.
Har nån sorts vacker bild av det hela från barndomen. Ja själv minns jag inga svårgiheter med att äta, sno eller obehag av sjup snö.
Jag minns bara renfällar, grillad falukorv, kåsor, vuxna som blundande lutade sig bak mot nån gran och njöt av solen, skoterturer och doften av bensin, pimpling där alltid nån kusin drog upp en himla öring men inte jag, morfar som utbrast "Vem släckte ljuset!" när solen gick i moln och mysiga brasor. Många mysiga brasor.
 
Det finns tid än. Till våren blir det mysigare att gå ut även här. Snö och värme! Inte så jag föreställer mig våren men så är det. Och det ska bli mysigt!
 
Tog en snabb prommis med Gabriel till folkhögskolan här om dagen. Och man kan ju njuta av solen i bilen på väg till jobbet också!
Till top