Hur man är med barn!

Allmänt / Läkare, barn / Permalink / 1
Var in på vårdcentralen idag med Gabriel som har öroninflammation stackarn. 
 
Tänkte på vilken skillnad det är mellan läkare. Som faktiskt vet hur man beter sig med barn. 
För vissa människor är det så självklart hur man beter sig. Det går inte att låtsas. Barn märker direkt den stela rösten och de dåliga skämten.
Vissa har det bara. Den där glimten.
 
Jag har inte glimten. Inget som behöver sägas kanske. Pft... vet inte hur jag ska bete mig när ett främmande barn vill umgås! 
Som när jag följde med Gabriel till förskolan. Aaaaah.. hej alla barn det är jag som är Gabriels tråkiga mamma!!!
 
Och det underlättar så när man ska kolla upp barnen. För jag vet inte hur jag ska bete mig heller när mitt barn krånglar och sköterska, läkare, tandläkare, ser ut som ett förskräckt ufo.
Haaaatar att försöka muntra upp och trösta inför någon som glor på en. Haha. Så otroligt pinsamt.
Vilket kan bero på att jag själv känner mig lika stel och tråkig 
 
 
 
Idag hade vi tre i rummet. En studerande sköterska. En sköterska och en doktor.
Den studerande var ett klassiskt falla av stela försök till att lätta på stämningen.
"Har du fått ett plåster!"
Visste inte vad jag skulle tillägga och Gabriel såg på henne som. Ja det ser du väl?
Pinsam tystnad
 
Läkaren var däremot aaaaalldeles för på. Han lutade sig framåt. En cm från Gabriel ansikte och pratade med honom. Och skrattade åt honom när han körde med sitt klassiska nej.
Gå ner på samma nivå som barnet men för allt i världen luta dig inte framåt!!! Jag hade också tyckt det varit obehagligt!!!
 
Den tredje var bra. Lite tyst men hon fick till det. Busade. Frågade och lyssnade intresserat. Lyckades vimsa bort honom så han frivilligt sträckte fram sin hand i hennes blodtagningstörstande klor! (Sen var han inte vän med henne mer)
 
Varför har vissa människor känsla för hur man beter sig med barn och vissa andra inte?
Vore ju praktiskt om alla kunde!!!
#1 - - Linda:

Haha ;) Jag hör nog till din grupp med stel relation till andra barn. Vet inte alls vad jag ska säga o göra oftast ;)

Svar: Haha näe.. Vissa människor sugs ju barn till som nå himla klister! De bara.. är så.
Mig tittar barn lite förskräckt på och ibland kommer de nån översocial och berättar att de åt pasta hemma.
"Ååååh sååå gott!" (Steelaste svaret ever!)
Petra Gashi

Till top