Miljövänligt

Allmänt / Permalink / 0
 
Floristyrket är inte miljövänligt. Det kommer jag inte undan med. Blommor flygs med express dagligen från alla håll och kanter i världen. Vi har rosor från Kenya, thlaspi från Israel, Gerbera från Holland.. bara för att nämna nåt. Allt flygs till Holland och sen körs det ut till alla olika blomstergrossister och vidare till butiker överallt i världen.
Snabbt ska det gå.
Det blundar jag lite för. För jag gillar mitt jobb. Väldigt mycket faktiskt.
 
Men som denna bukett. Både daggkåpa och liljekonvaljer köps in och säljs. Importeras!! Ja hundkäx också förstås. Släktingen slöjsilja köps ju som snittblomma.
Känns helt sjukt att importera när det växer hejvilt utanför dörren.
 
Får man plocka och sälja?
Har läst runt lite och... jag vet inte. Mossa får man tydligen inte plocka och sälja. Låter vettigt haha... känns som något som skulle kunna börja skövlas med tanke på vad mossa vi använder runt jul.
Och man får ju inte bryta grenar så inget lokalt påskris eller granris i min butik då alltså. (Jag brukar aaaaaldrig plocka eget påskris i skogen hehe) Eller ja.. jag borde ju kunna köpa eller höra med en lokal markägare.
Stenar är ju förbjudet att plocka så då antar jag att man INTE får sälja dem haha...
Och tydligen är det skattefritt att sälja vilda kottar så då antar jag att man får plocka dem haha (Måste komma ihåg att markera dem tydligt i kvittona så min revisor inte räknar skatt på det haha)
 
Verkar ju som om blommor bara får plockas för eget behov.. men samtidigt hittar jag flera artiklar om kockar som plockar vilda örter.
Det är väl samma som en blomma!!!
Tänker att om man plockar med respekt. Inte tömma ett helt område, plocka så det inte syns, inte dra upp rötter, inte fridlysta växter såklart. Gör det nåt då?
 
Nån som vet?
 
Men i alla fall. Kan vara lite miljövänlig genom att plocka egna kottar och pinnar och löv från marken tills vidare. Haha... Ska verkligen också leta upp nån markägare att bli bästis med.. "Lokalodlat påskris från Mariestad". Tror det kommer sälja. Får man plocka och sälja blommor då? Om markägare sagt ja!?
Till top