Kvitten

Allmänt / Permalink / 1
Det växer en buske med rosenkvitten här ute. Alltså fin eller. Skön från början till slut och med sin gula frukter som ritkigt lyser nu på hösten.
Nåt måste man ju kunna göra med dem tänkte jag efter att ha smakat och dött surdöden. Alltså värre än citron. MYCKET värre än citron!
 
Hittade info om att man kunde göra marmelad på det så idag tog jag och pojkarna tag i det.
Blandade i lite äpplen vi har på balkongen. (Orhans päron plockade konstant och mamma har gett oss så vi är rika) Kokade först sönder allt med vatten. Sedan silade jag bort allt skräp och blandade i socker och kokade upp igen.
Och ja jag förstår varför man ska använda det till marmelad. De måste vara otroligt rikt på pektin! Så fort det svalnade lite blev det gele. Ytan på marmeladen i kastrullen hade hela tiden en hinna.
Däremot krävde det ju sitt socker. Hällde i mängder tills jag kände ett visst obehag över vad jag höll på med och det är fortfarande surt. Och frukten smakar INGET. Det som smakar är de få stackars äpplen vi hade i.
Sååå. jag tror man kan använda den som pektintillskott När man lagar annan sylt eller marmelad. Och inte så många så det inte bli så galet surt!
 
 
Då vet jag det.  Och ni med om ni någonsin undrat men aldrig provat!
Finns ju godare kvitten. Rosenkvitten är väl mer tänkt som prydnad?!
 
En riktigt lugn dag idag med pyssel här hemma. Jag vaknade på lite halvtaskigt humör. Sov dåligt igår natt och inatt började Jesaja hosta.. så att...
Ja jag vaknade på fel sida som man brukar säga.
Men nu städar och tvättar vi. gör marmelad och småpratar. Myser!
#1 - - Pia:

Man kan mixa dem med salt och torka. Har inte provat själv, men är nog gott till fisk och annat man vill ha citron till ☺

Svar: Åhå.. intressant. Men micar man dem hela? Med frön?Till fisk kan de nog passa ja.
Får se om jag ids plocka nå mer. 😉
Petra Gashi

Till top