Små tråkiga minnen... Om släkten!

Allmänt / Permalink / 2
Varför fastnar vissa meningar eller händelser som är helt ointressanta. Som inte är riktade mot mig eller är kul. De spelas upp om och om igen.
Eller är det bara jag. Får ju ideligen höra att jag har ett sånt minne. Så den har kanske plats för såna skitsaker.
Undrar mest över att det ska spelas upp så ofta!
Här får ni ett axplock 
 
Varning för mycket utlämnande inlägg om min släkts repliker genom historien.
 
 
Så fort jag steker lök får jag denna Flashback. Ja seriöst varenda gång!
Befinner mig i Älvsbyn hos mormor och morfar. Var liten men minns inte hur liten... 6-10? Får inte ihop det med någon tradition eller årstid så. Svårt att minnas.
Det vankas bolognese och alla är lite småsura vilket inte är helt ovanligt då middagen ofta blir rätt sen när vi samlas hela släkten.
Min moster ska fräsa löken varpå min mamma säger.
"Nej. Köttet först!"
Min moster ger henne onda ögat och utbrister irriterat.
"Före löken!?"
"Ja."
 
Spännande intriger! Detta minne spelas alltså upp varje gång jag hackar lök!!!!
 
Vi badar alla kusiner. Gör coola hopp från en bro. Jag var kanske 10-12? Min minsta kusin i ligan tittar på och går fram mot kanten varpå min faster vrålar.
"Du kan int hopp som de där!"
Det här minnet dyker inte upp vid nån särskild tidpunkt. Det spelas mer upp som en rapp i huvudet vid långtråkiga ögonblick. "Du kan int hopp som de där, du kan int hopp som de där..."
 
Det är jul. Vi är samlade hela släkten hos farmor och farfar och åt palt. (Minns inte varför vi åt palt vid jul? Är det normalt?) Tror jag var 6 år.
Mamma och farmor sitter och pratar om palt i köket. Jag stod i hallen påväg mot tvrummet.
De pratade om storleken på palt. Mammas är inte så stora som de här 
Detta ser jag framför mig varje gång jag äter palt.
 
Ah ett annat paltminne. Återigen med släkten. Ihopklämda i min fasters kök. Hela släkten. (Nästan) i vanlig ordning. Jag var typ 12... Tror jag.
Min faster och kusins konversation.
"Åh vad gott med palt!"
"Hur vet du det. Du dränker ju den i lingonsylt!"
Den brukar också spelas upp när jag äter palt!
#1 - - Anonym:

Du skulle skriva bra böcker. Du berättar så bra😀 kram Anna

Svar: Böcker om vad är frågan! XDKram
Petra Gashi

#2 - - Anna:

Av erfarenhet kan jag säga att du nu kan vara löst från minnena, iallafall de som kommer vid specifika tillfällen!

Till top