Försäljare

Allmänt / Permalink / 0
Så var mötet bestämt.
Så mycket trista försäljare nu sen man blev egenföretagare. Brukar mest ignorera dem. Men idag tryckte Natael på ett samtal innan han gav mig luren och jag blev fast en kvart i att lyssna på nåt företagartjafs och försöka verka trevlig. Jag menar. Det är ju deras jobb.  
 
Men det mer intressanta var de som besökte mig idag!
 
Förra veckan kom en snubbe förbi och frågade om han kunde komma förbi och visa en grej.
Det var en ohyggligt stressig dag. Jag hade fullt upp och jag fattade inte ens om jag hörde vad han sa. Han frågade om jag var ledig den 24. Han lät så självklar så jag kände mig som nån arbetslös typ som blev tillsagd av arbetsförmedlingen att jag skulle på en arbetsintervju.
"Öh va.. 24?" jag letade förbrilt efter en kalender och förstökte fatta vilken månad det var.
"Nä jag har inte något planerat så långt fram!" sa jag istället.. tänkte att det var ju typ en månad bort.
 
Först efter det skämdes jag ihjäl för att jag sagt att jag inte hade nåt planerat så långt fram. Var ju bara 4 dagar fram typ. Han måste ju trott jag var helt väck. Vilket jag nog var också.
Sen började jag fundera  på varför jag skulle vilja ens ha ett möte med honom? Vem var han att bestämma det? Jag är ju chef!!! Vad hade jag tackat ja till?
 
Så när jag fick bekräftelsemailet tackade jag nej till det hela.
Då ringde istället en kvinna och frågade om han inte kunde få komma.
"Men vad vill ni mig? Sälja?" 
"Bara berätta lite om ergonomi inom företag."
"Va? Ska ni sälja nåt? För det är jag inte intresserad av!"
"Nej bara en liten presentation om ergonomiska lösningar!"
"Va? Fattar inte vad ni vill? Måste jag?"
"Tänkte när han ändå var i stan kunde han ju komma förbi och visa! Det är bara en presentation!"
"Ja men kom då!"
 
Och idag kom de. Iklädda kostymer. Fint inslagna ergonomiska verktyg som jag skulle prova. Kände mig hemskt töntig. Prova en matta inför två finklädda typer. Prata om ergonomi och jag hade dagen till ära en ful munkjacka och basketdojor. Vilket han direkt påpekade var dåligt ergonimiskt. (. Inte jackan alltså!). Sa direkt att jag inte kunde köpa nåt nu oavsett hur fantastiskt det var. För jag har precis startat företag. Kan eventuellt tänka på såna saker i framtiden. För klart det är bra. Känner ju själv att jag sitter som en ostkrok vid datorn och står upp hela tiden på hårda golv!
 
"Jaha. Ska vi skriva upp att du tar två nu då?"
 
...
Ibland undrar jag!
Till top