Västerbottningen

Allmänt / Permalink / 0
"Kommer du från norrland eller?"
"Öh.. ja.. västerbotten. Fast alltså jag är ju uppvuxen här utanför Töreboda. Va hörs det på mig?"
"Ja!"
 
Ibland undrar jag. Förstår inte hur någon skulle kunna höra vars jag kommer ifrån. nu är ju Norrland en väldigt bra chansning i och med att det täcker upp mer än halva sverige. 
Ja och nä det låter ju inte som att jag kommer från småland eller skåne. Så.. näe det kanske inte är så imponerande gissning. 
Räcker ju med att någon köper en vara för en siffra som slutar på en sjua. Då är det kört.Ja för sj-ljudet har då följt med mig. Av någon outgrundlig anledning. Var ju bara fyra eller nåt när vi flyttade ner.
Eller så fort någon säger att de inte är hemma då jag har bud och jag säger att jag lämnar det på bron. Brukar komma på mig själv snabbt efter. För jag kan inte säga bron. Folk här fattar inte vad jag snackar om. Vilken bro ska hon lämna blommorna på?
 
 
 
Eftersom jag tydligen låter som en västerbottning och de två tidningar jag varit med i har känt det som sin plikt att lyfta just den frågan att jag inte är en äkta västgöte (Istället för att lyfta mina floristiska kunskaper liksom) så har jag alltid något att prata med kunder om. För ja alla har nån liten connection till norra sverige va? 
De har en fru från Piteå eller har varit på semester i övertorneå. Har varit på Lycksele djurpark eller brukar jobba helger i Umeå.
Ja ni hör ju.
Jag kommer sluta som Mariestads lilla västerbottning.
Till top