Batterier

Allmänt / Permalink / 0
Fick för första gången i mitt liv vara med och starta ett dött batteri. Oj vad jag lärt mig mycket... Tror hag.
Alltså jag har varit med men då har ju nån kunnig vara tjoff tjoff klart.
Nu fick jag vara med och faktiskt förstå vad det handlar om. Haha.
 
Syrrans bil hade satt sig i viloläge. Då vi saknar startkablar fick jag åka och köpa. Att det finns och köpa överallt har jag aldrig tänkt på. Varför äger vi inga såna?
 
Spännande att köpa saker man inte vet nåt om.
Nåväl på första macken fanns en sort.
Lämplig för dieselbilar stod det.
Va finns det olika!? Var min första tanke. Och betyder det att den inte funkar för mig?
Frågade kvinnan i kassan som sa att de var de enda de hade.hon var hemskt ointresserad att förklara det hela mer för mig.
 
Jag ryckte på axlarna och for vidare. På nästa mack fanns de fyra sorter!
Seriöst. Antingen har man kabel eller inte. Inte brukar man väl fråga. Har du kablar för 1,5liter? Vad var det med litermåtten? Liter på vadå? Förarens blåsa?
Tog en och frågade i kassan.
"Ja det beror hur stor bil man har. Denna funkar ju tex inte för diesel!"
"Ahaa.. men syrran har en liten bil!"
"Ja då ska denna räcka!"
 
Nu i efterhand känner jag ju att hon kunde förtäljt för mig vad liten bil innebar. För då kunde jag ju ringt syrran och frågat om batteriet... (Eller vad man nu behöver veta!)
Suck 
 
Tillbaka till syrran och när vi håller på kommer en besserwisser-kille och säger att man bör ha den andra bilen startad medan man laddar. Annars töms ju det batteriet med.
''tack för informationen."
"Min bil slocknar var och varannan dag så jag har koll!" Sa syrran.
Tss tss..
Ehm.. för mig var det mer en nyhet att.. kan man ha bilarna avstängda när man laddar? Har jag aldrig varit med om.
 
Nå nu fick jag se på hur det kopplades. Syrran kunde och dessutom fanns ju världens beskrivning på förpackningen. Äntligen vet jag nåt!
Meeen... Bilen startade inte.
 
Ja köpte jag fel kablar?. De vet jag inte. Men jag har lärt mig att det finns olika och att personalen på mackar verkar hemskt ointresserade av att förklara ordentligt för en nöt som jag.
Bilar... Hemskt ointressant 
Till top