Semester i Puzzuoli

Allmänt / Permalink / 0
Nu är vi i Pozzuoli och vilar.
Lång resa hit. Och varmt. Det krånglade med hyrbilen och slutade som en mycket dyrare historia än planerat.. just typiskt.
Men så skönt när vi kom hit.
 
Mäktiga utsikten över Vesuvius när vi rullade in i Napoli. 
Bilköer och sen kom havet. Så vacker utsikt här på hotellet som ligger på en brant ner mot havet. Utsikt över Pozzuoli och ön Capri. Kan stå och titta hela tiden om jag fick.
Det är lummigt här jämfört med stan. Både nedanför hotellet och ovanför finns tätt trafikerade vägar men det märks inte. Vi är som i staden, fast ändå inte.
Mycket nöjd med hotellet även om det inte är så lyxigt. Personalen är mycket trevlig. 
 
 
Idag utforskade vi Pozzuoli lite. Vulkanen Solfatara. Som man tyvärr inte längre fick gå in i efter en olycka där en hel familj dött.
Lite synd, såg fram emot att kika runt men förstår ju beslutet. Nåt sånt får ju inte bara hända. Men vi körde upp på kanten av vulkanen och spana ner på säkert avstånd. Den ryker och bubblar så lite mer spännande än en sovande vulkan. Och luktar ägg. Haha...
 
 
 
 
Sen promenerade vi runt och såg på stan. Ruiner och hamnen. Ohyggligt varmt. 
 
Efter lite behövlig vila for vi ut och bada. Inte lätt att hitta en mysig strand. Vi hamna på en svart , stenig, graffittimålad, smutsig strand mitt i stan. Haha men otroligt skönt i vattnet och barnen älskade vågorna efter att ha kommit över besvikelsen över brist på myndighet.
Inte mycket folk  vilket jag förstår. Haha. Några kvinnor som solade och spelade kort. (Överlag inte mycket turister här. Kanske Italienska men inga bleka nordeuropeer)
 
 
Solen sken seriöst i fem minuter när vi var på stranden. (Skönt mulet på eftermiddagen) Jag satt vänd med ena axeln mot solen då och hann bränna mig på just den axeln. Orhan trodde jag skojade.
Blekfis numro uno 
 
Till top