Att ta betalt

Allmänt / Permalink / 0
Pågår mycket diskussion bland florister är att vi är dåliga på att ta betalt för våra grejer.
Folk betalar inte gärna mycket för blommor vilket gör att man som florist blir blygsam. Samtidigt vill folk ha stora arrangemang. Och de vill ju ha de gjorda av en florist.
Inte många andra hantverksyrken man bråkar om vad de tar betalt för. Men hos floristen undviker man att säga ordet bröllop för då kommer de lägga på extra. (tydligen gör inte bagaren, frisören och klänningsdesignern det?) Onda typer floristerna...
Många florister tar inte alls ut arbetskostnad för vad de gör eller en väldigt låg. Fast det förändras!
 
Och det har väl varit nåt jag fått lära mig eftersom som ny företagare. Prissättning. Har inte pysslat med sånt förut. Har mest gjort snabba buketter när jag arbetat. (Sånt tar jag inte arbete för. Tar två minuter)
Blev tillsagd när jag tog över butiken att i Mariestad tar man inte ut nån arbetskostnad. Så är det bara.
Pyttsan tänkte jag.
 
 
Har inte alls upplevt nåt problem. 
Folk frågar vad saker kostar. De ber inte om en exakt beskrivning om vad varje blomma kostar styck. Ja skulle de göra det så får de det såklart.
Har de bilder med sig räknar jag på materialet och lägger på arbete. Det är inget nån frågat över precis eller tyckt låtit orimligt. Annars säger jag vad det brukar landa på. Med arbete inräknat.
Nu vid bröllopet jag skulle ut och dekorera sa jag förstås vad jag tar i timmen och för att köra dit. haha
 
Från början var jag dock ofta snål och fick kämpa lite med vad jag utlovat men jag har lärt mig att ta i lite mer, hellre säga ett för högt pris så de får mer än förväntat än att gå back, och det går bra. Jag lär mig eftersom vad saker faktiskt kostar. För ibland går det åt mer material än vad jag trott. 
 
Vill man ha mina grejer får man betala! haha 
Och jag tycker sånt är kul. Känner mig typ duktig att jag tar betalt för vad jag gör. haha
Till top