Familjen får tillökning

Allmänt / Permalink / 0
Har fågelbo på balkongen.så otroligt kul. I tomatkrukan. Haha.. Rödhakar
När de byggde boet blev pojkarna nyfikna och vred på krukan när jag inte var hemma. Sen såg jag fåglarna aldrig mer så har inte varit försiktig.
 
Tills här om dagen då jag tog upp tomaten för att visa Orhan hur fint bo de byggt. Blir lika impad varje gång av hur fåglar får till det.
Då låg de ägg där!
Aaaah... la snabbt tillbaka krukan och strösslade över löven igen. Osäker vad hennes tanke med lövhögen bredvid boet är. Men jag är inte den som bråkar med henne om inredningsstil. Hon får inreda hörnet av fönsterbrädan fritt. Men de löv och jord hon kastade på resten av balkongen tog jag mig friheten  att städa bort.
 
 
 
Idag har jag sett mamman ruva. Ett ägg har tillkommit sen bilden togs. Kikade när hon var borta nu på kvällen och hämtade mat. Får se om de blir nå fler. De kan lägga 5-7.
Fönstret till sovrummet är ju öppet så hon hör ju oss. Varje gång vi är där kikar hon upp med spänd blick. Haha. Modigt val av plats ändå. 
 
Kollade lite om rödhakar och det tar två veckor typ tills äggen kläcks. Sen två veckor till tills de lämnar boet. Då är vi i italien. Så de kan våga hoppa i fred. 
 
Funderar på att säga till killarna att Rödhakar är en aggressiv fågelart så de låter den vara nu.
Får vattna tomaten försiktigt. Kul för mamman att få en dusch plötsligt annars.
Till top