Naturen runt hörnet

Allmänt / Permalink / 0
Man lär sig lite om fåglar när man har de så direkt på. Eller om rödhakar.
Trodde först att mamman skötte det ensam. Ville få för mig att jag sett två när de byggde bo men sen har jag bara sett en... Kunde inte läsa mig till att de hjälptes åt heller.
 
Tyckte hon brukade flyga iväg emellanåt. för att äta antog jag. På morgon och kväll brukar hon vara borta en sväng. Blir hon skrämd försvinner hon aldrig ordentlig utan hoppar upp och ner på balkongen tills hon vågar smyga sig ner i boet igen. Men just då brukar hon vara borta en lite längre stund. (Då brukar jag passa på att räkna äggen hehe. Men verkar ha stannat på 6 stycken!)
 
Men nu på sistone har jag sett mannen komma med lite mat till hon som ruvar. Eller om de turas om att ruva. Vad vet jag.
Varje gång han kommer med maten gör han ett asljust ljud. De höll de på med när de byggde boet också. Alltså lite kvitter och sen IIIIIIIIIIIIIIIIIIIh
Galet. Inte diskret precis.
 
Antar att de prata för att kolla om kusten är klar eller nåt. Så det går snabbt. haha..
Brukar kika ut genom fönstret när de kvittrar så. Då står snubben på balkongräcket. Gör sig alltid så lång han kan, typ står på tå och sträcker på halsen, med en mask eller fluga i munnen.
Hör han mista ljud så flyr han fältet direkt. Han är extremt skvätträdd till skillnad mot hon som ruvar. Annars matar han henne assnabbt och sen drar han.
 
Typ vid klockan åtta-nio somnar hon. Alltså jag kan inte låta bli att tycka det är för sött. Annars brukar hon liggar och råstirra in i vårt sovrumsfönster och rycka till för minsta lilla. Men då lägger hon huvudet på sne. Blundar och märker inte om jag ställer mig riktigt nära.
Till top