Språk-kunskaper

Allmänt / Permalink / 0
Natte är intresserad av språk och formligen suger i sig hur man talar på olika språk. 
Mitt senaste bidrag är norska. (Orhan har ju så mycket att komma med så jag måste ju hävda mig!)
Vilket är löjligt egentligen. För jag är så otroligt dålig på att förstå norska.
Jag är förvisso ännu sämre på finska vilket han ideligen ska be mig om hjälp med. Han kan räkna längre än jag på finska.
 
Det bor ju en hel del från Norge i Mariestad. Många kommer till butiken och jag försöker verkligen hålla uppe en fasad att jag kan. 
Allt låter ju så rätt men... Jag hör inte meningen. Och dialekter. Det finns dialekter! Ibland vet jag inte om jag förstår nåt.
Men de verkar ju alltid förstå mig och det får mig att känna mig som en hemsk människa av någon anledning. Som en trögboll.
 
Försöker ta fasta vid det ord jag förstår så brukar det ändå flyta på.
 
 
Idag kom många från Norge och Natte var med och hade önskat höra norska från en äkta norsk och inte från sin wanna-be språkkunnig morsa, så jag sa åt honom att lyssna.
 
När de gått:
"Mamma de där pratade inget annat språk, det var svenska!" Suckade han åt mig som om jag försökt lura i honom att det fanns ett låtsasspråk i väst! 
 
Helt säker på att han redan förstår norska bättre än mig!
Till top