Föda lätt eller hårt!

/ Permalink / 0
God natt gott folk!
Har sett film och njutit av go-fika. (Risifrutti och två tekakor med massa grönsaker och skinka. mmm!) Nu är jag sannerligen trött!
Jag och Orhan kollade också på två födselvideor. Har blivit väldigt intressant på sistone. I alla fall för mig. Orhan tycker det är dötrist. Men han tittar för min skull!
..
Såg en video med en tjej som tagit.. vad het de.. Epidural? Sånt där smärtstillande.
och det var rent den töntigaste födsel jag sett. Hon kunde lika gärna gått på toan och skitit! Är det verkligen så lätt!
Först låg hon bara där och fnittrade med sin man. Pratade babyspråk! (Hon var lite barnslig!)  Och han tittade på skärmen där man hade koll på värkarna. 
"Oj hon har en värk nu medan vi talar!" sa mannen.
Haha..
och så plötsligt kom barnmorskan in och sa att hon nu var öppen nog för att föda.
"Yeeey" sa tjejen och såg exhalterad ut. "Nu ska vi få bebis!"
Hon var sminkad och fin dessutom så allt såg ju ut som en komedi!
Barnmorskan lyfte upp hennes ben eftersom hon inte kunde röra eller känna dem själv! haha. Tjejen bara satt och skämtade och krystade lite och pratade med doktorn om örhängen!
Sedan.. Ungefär krystade hon fem gånger och bebisen kom ut!
Hon var lika trött som efter att ha bäddat en säng!
Här läser man snack om att föda är som ett maratonlopp..
..
Man vet inget och får inget veta!
..
Jag funderar på det ibland. Medicin eller ej. Känns lite fake att inte känna värkarna. Ligga och fnittra i en säng. Varför ska man vara så vek när kroppen trots allt ska vara gjord för det? Eller?
O andra sidan slipper man smärtan. Fast smärta. Det känns allvarligt talat som det minsta problemet!
Sen känns det obehagligt. Att jag inte ha kontroll... eller. Någon annan måste tala om för mig vad som händer och hur jag ska göra för att jag är bortdomnad?!
Har också läst att det kan ta längre tid och att man lättare spricker upp eftersom man inte känner värkarna.
Men lägg av... Längre tid. Hon födde på 5 minuter!!!!!
Jag har tack och lov massa tid att fundera!
Till top