Rosor

Allmänt / Permalink / 1
#växtkärlek
Jag jobbar som florist och det är ett underbart arbete. Att pyssla med något levande och så vackert hela dagarna. Jag blir aldrig mätt!
Trots att jag glor på blommor hela dagarna.
Fick med mig rosor från jobbet idag. Sånt som ska slängas då det är för fult för att säljas men som jag ju kan njuta av några dagar till.
..
Men rosor kan faktiskt stå ett bra tag, till och med om de ser lite överblommade ut. Om man ser till att sköta dem.
..
En del rossorter blir ofta dömda som utblommade trots att de bara ser ut så, ofta stora rosor. Känn om de är hårda istället för att bara döma efter utseende! Ett brunt eller skadat kronblad går att nypa bort!
De ska ha druckit vatten och vara stabila och hårda i stjälken och de kan vara utslagna, men ska vara spänstiga inuti.
Rosor med kraftigare stjälk tycker jag oftare håller bättre. Men jag vet inte allt. 
..
Ibland lyckas man ju få med sig rosor hem som nickar typ direkt. Då har de ju inte druckit vatten utan torkat tidigare (typ i matbutiker håller de inte stenkoll och kanske missar om de ligger ovanför vattnet, alla kunder är inte duktiga på att se till att blommorna hamnar i vattnet igen hrm hrm). Torkar de en gång behöver de ny snittyta för att kunna dricka igen.
..
De klarar sig några timmar utan vatten, från butik och hem. Men sen måste de få en ny ordentlig snittyta. Gärna en lång med kniv men jag tycker ofta det kan funka att bara klippa av dem också. En bit upp! :)
..
Varmt vatten och byt det med jämna mellanrum och passa då på att snitta om dem också.
Se också till så det inte blir nå blad i vattnet! :)
..
.
Ingen omöjlighet att man får njuta av sina rosor två veckor i alla fall! ;)
#1 - - Pia:

Vilka bra tips! :)

Svar: Tack! ;)
Petra Gashi

Till top