Småodlingarna

Allmänt / Permalink / 1
#växtkärlek
Odlade ju för nån månad sen med med killarna. Ja jag har mängder med frö hemma. Men väldigt lite trädgård, eller balkong för den delen. Sorgligt! Fröna håller ju inte i all evighet så ville hitta på nåt med dem! Nyttja dem.
Jag fyllde två krukor/fat med jord och sa åt barnen att slänga i vad de ville för att de skulle gå åt. Spännande, och de tyckte det var superkul. Vad skulle det bli?
..
Lite för att lära dem hur det går till med grönsaker och växter, lite för att visa dem mitt intresse, men mest bara för att det är kul!
Varje dag tittade vi i krukorna och såg hur det sakta kom upp, fick blad och blev större och större. Nataels frön var snabbare upp, men Gabriels planta drog iväg så fort den kommit upp. Alla växer olika! :)
..
Har kommit upp vaxböna, persilja, chili, vitlök, dill, rädisa och basilika tror jag. :) Funderar nu om vi ska ta det ett steg längre och plantera om vissa i större kruka. Tänkte först att det bara skulle få vara som det är eftersom jag som sagt inte har nån uteplats! Men vissa av dem kan nog trivas här inne också. Kan tänka mig att de kommer tycka det är kul att skörda något också från sina växter.
Och inget smakar så bra som det man odlat själv. Och jag tror de kommer känna sig stolta om jag kryddar fisken med deras dill som de får plocka själv. Eller om det blir någon vaxböna att skörda!
..
..
Det ser så friskt och härligt ut med nysådda växter! Älskar det!
#1 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Vad roligt att det växer!

Till top