Lära sig ett ganska nytt språk

Allmänt / Romani arli, Språk, språkkurs / Permalink / 0
Jag förstår att ni undrar hur det gått med mitt nya friska försök. I år är året Petra pratar flytande romani.
Flytande är att ta i men jag önskar få vara en i gänget vid eventuell resa i år. Troligen ska vi dit. Får se vad vi har råd med. Vårt resplanerande har spårat när vi samtidigt tänker på bil och flytt också höhö..
 
Nu spårar jag.
 
När började jag med denna plan? Typ November.
Jag pluggade i en vecka och sen... började jag nu i veckan haha. När svärfar sa till Orhan att det var svårt att prata med mig. 
Ja men skärpning nu då!!!
 
Känner att jag måste ha nån läsplan. Jag har endast en ordlista. Hur spännande är det? 
Och en make att fråga. Som inte kan allt.
Började med köket, för ingredienser har jag redan koll på. Ett lättsamt samtalsämne, jag menar man kan alltid börja prata om mat!
Skrev en "berättelse" hur jag bakar bröd. (Spännande läsning) Orhan hittade typ två större fel. Plus några ord jag inte alls kom på. Några ord kände inte Orhan till heller. Får visa för någon mer kunnig. Haha
 
Stolt.
Sen hade jag huvudvärk. Leta ord i ordlistor. Försöka låtsas kunna meningsuppbyggnad och leta upp nå dammig kunskap om hur man böjer verb. Och gissa prepositionen!
Seriöst. Jag får ont i huvudet.
Men jag tror jag hajar mer än jag tror om mig själv.
 
Hur pluggar man bäst in språk?
 
När inga kurser eller läroböcker finns.
Förutom att prata med någon. Jag hatar webkameran och vet inte om jag är så sugen på att prata med släkt när jag är så fantastiskt dålig... Så stelt!!! Och Orhan vägrar prata med mig!
Till top