Så många krukväxter, så liten butik!

Allmänt / Permalink / 1
Orhan skrattar åt mig att jag ideligen sitter och tittar på växter. Ehm ja. Dels är det ett av mina största intressen och snart får jag beställa vad jag vill! Jag kan inte bärga mig.
VAD JAG VILL! fattar ni?
 
Den leverantör jag än så länge är mest intresserad av skickar varje vecka långa listor med namn på växter som finns just nu hos deras odlare. Älskar dem!
 
Fattar ni vad många krukväxter det finns som jag inte visste fanns ens?!?! Så många olika färger, varianter av klassikerna. Och alla jättar!! Så fort det står XL bakom nåt namn vill jag köpa den. Gaaaah.
Jag kan sitta en hel dag och drömma mig bort i växter. Vad jag ska jag beställa när jag börjar?
Åh vad är det för cool? Åh vilket bra pris på en sån. Åh sånt där säljer ju bra. Åh en sån där har jag alltid velat ha. Åh en svart blomma!!! Åh instragramvänlig! Åh en sån där gillar tanterna! Åh trendigt! osv osv.
 
 
Men jag måste ju lugna ner mig. Kan inte köpa hem varenda sort. Särskilt inte direkt. Särskilt inte i augusti. Då är väl folk inte riktigt hemma från semester än och krukväxter är det sista man tänker på.
Får välja nååågra favoriter. Kommer bli... tricky. 
Ska göra första beställning lungt och försiktigt.
 
Jag hoppas verkligen folk ska älska att köpa krukväxter hos mig sen så jag får ta hem mängder med spännande sorter. En och annan kommer hamna hos mig. Mina fönster ekar tomma. Och det lilla jag har kvar tog illa vid sig av flytten.
Till att börja med ska jag nog hålla mig till instagramblommorna och tantblommorna och ett och annat wildcard. 
 
 
Det jag känner mig mindre taggad på är uteväxter. Ja nån sån växt bör jag väll ha.. Jag vet inte varför det känns så svårt. För jag gillar ju att göra fint ute! 
Men just såna där engångsblommor tagetes, dahlior och chryssbollar... Inte min grej.. inte min grej. Förlåt. Ska bättra mig. Så fort jag kommer till den delen av listan typ scrollar jag fort igenom. 
Kan inte de latinska namnen på uteblommor, kan bero på det också, så vet inte vilken växt det handlar om.
 
Jag har helst perenner och ätbart på balkongen men jag driver ju inte precis en handelsträdgård, har ingen plats för allt. Perenner går bort.
Skönt jag börjar lagom till utesäsongen tar slut men nästa år. Ujuj...
Mm det blir nåt nytt för mig att bita i. 
 
Det enda jag nog kommer beställa för mycket av nu är alunrot (perenn jag erkänner). Har alltid gråtit över att vi inte haft på tidigare jobbet. Så snygg! Och nu får jag en lista på alla möjliga färger...(plats för dreggel) Kan hända jag blickar mest åt de riktigt mörka!
Jag har till och med lärt mig det latinska namnet nu så jag vet vars jag ska scrolla långsammare i uteblomsdelen.
 
Visst allihopa?! Vi kör på alunrot på trappen i höst istället för chryssbollar? Lila, svart, lime, vit, röd, grön, orange.. jag har allt! Ni kan gissa hur min balkong kommer se ut om jag får ordning där nån gång. 
 
Mer alunrot åt folket!!!
 
#1 - - Pia:

Håller med! Alunrot är så himla fin och mångsidig :)

Svar: Ja men jag gillar blad i vackra färger.särskilt mörka och den finns ju i hur många varianter som helst!
Petra Gashi

Till top