Betala för det lilla extra?

Allmänt / Permalink / 0
Dessa sura bemötanden om plastpåsar. Orkar inte. Idag kände jag mig bara sur, har väl lite slutat redan. Då får man verkligen koncentrera sig på att le gulligt och tacka för köpet. 
 
"Vill du köpa en påse!"
"Köpa? Nä? Hur tänker du annars? Hur ska jag få med mig detta blöta hem tänkte du? Kan ju inte ta dem såhär fattar du väl!"
"Ehm... jadu... bär dem i händerna! Eller köp en påse!"
 
Jag-när kunder bråkar om 2 kr.
 
Blommor är till skillnad mot annat något man måste ha påse till. Världen går ju under annars.
Svarade en annan kvinna att det var ju exakt samma problem i mataffärer. Jag får inte hem min storhandling utan påsar.
"Du har en poäng!" sa hon syrligt
 
Sånt här får mig att fundera över när jag står på egna ben.
Ska jag bråka?
Jag anser att självklart ska påsar kosta. De är INTE gratis för butiken och så mycket onödigt skräp. Att börja ta betalt har minskat påsmängden. Det märks. 
Men vill inte att folk ska hata mig. Nu är företaget JAG!
 
Samma med inslagning. Jag älskar inte cellofan. Nej tyvärr... jag tycker det är... fult... (ja jag sa det!)
Det är också plast. Onödigt! Man tar av det direkt man får buketten. Värt? VÄRT?
Och en utgift jag förväntas bjuda på!! Tar hellre en krona mindre för blommorna eller bjuder på en extra grön kvist...
Men jag vet att det bjuds på det nu i min blivande butik. Och den andra butiken i stan. Och då känns det svårt. Kommer alla kunder gå då till de andra då? När jag inte längre bjuder på sånt? Bli stötta och sura!
Eller förstår man?
Vad tror ni?
Till top